Seznam člankov

Aktivacija kaosa

Aktivacija kaosa

Maja Žvokelj v Kritika

Naslov zbirke kratkih zgodb češke pisateljice Alexandre Berkove Knjiga z rdečimi platnicami bo verjetno pri marsikaterem bralcu sprožil aluzijo na čitanke in dela komunistično pravovernih avtorjev. Da pisateljica s tem ne pristaja na politično doktrino, temveč z izborom brije norca iz teh ideološko presvetljenih knjižic, pa postane kar hitro jasno. Dovolj je, da preletimo kratko besedilo na platnicah, v katerem prevajalka Tatjana Jamnik zapiše, da je bila Alexandra Berkova (1949–2008) zaradi političnega nekonformizma v nemilosti pri komunističnih oblasteh. Naprej uvede, da se je avtorica z naslovom navezala tudi na Rdečo knjigo, ki je bila med vojno priljubljeno čtivo med ženskimi bralkami. V Knjigi z rdečimi platnicami, ki je njen knjižni prvenec, pa Berkova preobrne postulat »ženske literature« in izpiše s feminizmom prevlečeno varianto življenja neke ženske oziroma žensk.

Paviljon

Paviljon

Helena Šuklje v Panorama

Za valentinovo objavljamo kratko zgodbo Henele Šuklje, ene od treh finalistk lanskega AirBeletrininega natečaja za kratko zgodbo. Je tudi ljubezenska.

Naredite Ameriko spet obvladljivo (8.): Srce Amerike

Naredite Ameriko spet obvladljivo (8.): Srce Amerike

Katja Perat v Refleksija

»Vi pa niste od tukaj,« reče moški mladeniču za šankom nekega bara v St Louisu in mu naroči pivo. Piše se leto 1857. In res ni. Mladenič, lep moški, Evropejec, Nemec in zato v nekem smislu zahodnjak, je imel sanje, večje od mesta, v katerem se je rodil. V njihovem imenu je prepotoval pol sveta, se izmikal nesreči, malo na račun svoje preudarnosti, malo pa tudi zato, ker so ga bogovi sicer ljubili, a ne dovolj, da bi ga poklicali k sebi. Osamljen je, a nenazadnje poti proti vrhu še nihče ni prehodil v spremstvu. Tisti, ki jim je že uspelo, morajo skrbno bdeti nad svojimi posli, tisti, ki jim še ni, pa imajo bržkone preveč dela z načrtovanjem, da bi se lahko posvetili drug drugemu.

Ilustracija: Hana Stupica
Ilustracija: Hana Stupica

Za živali gre: ribica po morju plava ...

Anja Radaljac v Kolumna

Spodobi se, da greš v nedeljo na krajši izlet. Se odpelješ do Kranjske gore, v Piran, na Bled ali v Trst in si po napornem tednu oddahneš v zavetju gozdov, ob jezeru ali pogledu na morje. In spodobi se, da si za na pot spakiraš sendvič, ki ti kasneje ne bo dišal in ki te bo navdajal z dnevu primernim, sproščenim resentimentom.

Vir: bosnjaci.wordpress.com
Vir: bosnjaci.wordpress.com

Abdulah Sidran: Nekaj pesmi

Abdulah Sidran v Panorama

Odraščali smo z Abdulahom Sidranom (1944). Nekako je bilo podobno tistemu, o čemer je pisal že Frank O'Hara v znameniti pesmi Filmska industrija v krizi ali pa v Personističnem manifestu, kjer je rekel, da raje hodi v kino, kot pa bere poezijo. Saj je le malo pesnikov, ki bi bili bolj zanimivi od kinematografije. In Sidrana nismo poznali ne kot pesnika ne kot prozaista, ampak kot scenarista, ki je zakrivil scenarija za dva temeljna filma naše mladosti (Ali se spominjaš Dolly Bell in Oče na službenem potovanju), iz katerih še danes kdo od nas izreče kakšen stavek, kot je tisti: »Dva puta bez vađenja.«, ali pa stavek, ki ga je izrekel Slavko Štimac: »Svakoga dana u svakom pogledu sve više napredujem.« Filma je seveda režiral Emir Kusturica.