AirBeletrina - Sinja žival žalost
Kritika 13. 6. 2017

Sinja žival žalost

 

Za osnovni motiv svoje druge knjige, namenjene mladinskemu bralstvu, z naslovom Kit na plaži, je Vinko Möderndorfer izbral tragične zgodbe kitov, ki se nepojasnjeno mečejo na obale v gotovo smrt. Najstnica Nika, protagonistka romana, ima o njih v šoli srce parajočo predstavitev, v kateri se sprašuje, kaj je pravzaprav povod za ta pojav, skozi zgodbo o njeni družini in prijateljih pa se kit na plaži razvije v večplasten simbol drugačnosti, nerazumljenosti, obupa in stiske. Nika je namreč delavna, vedoželjna, kreativna punca, ki izstopa iz povprečja, a tudi najstnica – v obdobju, ko je (navidezno) zelo pomembno, da si del skupine, da pripadaš. Zato se znajde na razpotju, zmedena in predvsem osamljena, polna obžalovanj glede situacije doma.

S staršema je namreč živela v Franciji in prosperirala, potem pa so se nenadoma preselili nazaj v Slovenijo. Möderndorfer kar nekaj časa uspešno prikriva, kaj je vzrok za selitev, saj naredi Niko sumljivo zgovorno, da je takoj jasno, da nekaj skriva. Njene misli nimajo predaha, da se ne bi slučajno zaletele v kita na plaži, zato preusmerja pozornost, navaja podatke (celo latinska imena rastlin in živali!), kaže svoja znanja, se spominja preteklosti, vsa ta poplava pa je ne more reševati večno, kaj kmalu nasede, ko se pri njej doma nenapovedano pojavijo sošolci in spoznajo, kaj oziroma kdo je tisto, kar jim je prikrivala. Gre za njenega brata Igorja, ki ima Downov sindrom, s čimer se vsak član družine spopada na svoj žalosten način. Odtujitev, ki se zgodi med njimi, je opisana skozi dejanja; Nika se v šolo noče peljati z očetom in Igorjem, da ga kdo ne bi videl, mama se je nehala oblačiti v pisane obleke ipd. Čeprav Igorja vidimo le skozi Nikine oči, ki so predvsem na začetku neizprosne, je Möderndorfer vseeno previden in Downovega sindroma ne tabuizira, ne prikaže stereotipno, ampak z veliko topline in človeškosti. Igor je na srečo napisan kot oseba z značajem, ki jo določa še mnogo več kot njegov sindrom.

Veliko truda je vloženega tudi v medsebojne vrstniške odnose, pisana družba ima svojo lastno dinamiko. Nika je tista z vsemi idejami, ki jih šolski sistem seveda zatira, kakor kritično prikaže Möderndorfer. Vpogled v Nikino razmišljanje je vsekakor neprecenljiv, saj je na trenutke trmasto odločna in izključujoča (nikoli več nič!), potem pa spet negotova (mogoče, no, saj ne vem): »Odšla bom. Še nocoj bom pobegnila. Pa naj jih skrbi! Naj imajo slabo vest! Naj me pogrešajo! Naj jim bo žal! Ampak tudi če se bom vrnila, ne bom več hodila na sabljanje in ne na kiparstvo, ne bom več tekmovala v matematiki, ne bom več brala za bralno značko, tudi h klavirju ne bom več hodila … No, mogoče bom h klavirju še hodila. Ne vem. Bom še videla. In v šoli bom povprečna. In nikomur več ne bom pomagala. Mogoče Aleksu.« Naštudirana je tudi najstniška govorica, pri kateri avtor skoraj ne udari mimo, le pri displeju telefona in dajanju youtube posnetka na repete, sicer pa gre za avtentičen prikaz mladostnikov, ki se borijo vsak proti svojim notranjim demonom.

S pomočjo Barbke in Aleksa sta uvedeni še dve družinski dinamiki, ki sta prav tako boleči za odraščajočo osebo. Čustvena Barbka idejo o pobegu od doma recimo komentira: »»Ne vem, če bojo doma sploh opazili, da me ni,« Aleks pa Niki razkrije, da ga oče včasih tudi pretepe. »Pogovarjamo se, povemo si pa nič« so besede, s katerimi Nika v nekem trenutku opiše situacijo v svoji družini in s tem povzame zgodbe mnogih odraščajočih, ki se ne počutijo slišane, ne dobijo nobene (predvsem čustvene) podpore staršev ali pa so v družini praktično nevidni …

Zaključni razplet se enako kot v njegovem prejšnjem romanu Kot v filmu čisto preveč hollywoodsko predvidljivo sestavi. Optimizem je sicer lep, sploh pri knjigah za mlade, a življenje žal temu navadno ne sledi; še vedno pa gre za spregledljive malenkosti, ki niti malo ne pokvarijo iskrivega romana o sprejemanju drugačnosti. Kit na plaži tako nosi četico potencialno zlajnanih sporočil in naukov (ne boj se biti drugačen, sprejemaj druge, nisi edini s problemi), ki pa jih uvede in razvije v totalno nezlajnani maniri, kakor to zna le pravi mojster zgodbe.

 

Vinko Möderndorfer: Kit na plaži. Ljubljana: Mladinska knjiga, 2016. 219 str., 24,94€.